Decydując się na zakup samochodu w salonie, dużo czasu poświęcamy na wybór modelu, silnika, wyposażenia, ale też mocno zwracamy uwagę na to, by miał wyjątkowy kolor. I tu mamy wiele możliwości.

Jedną z nich, jest wykończenie karoserii swojego nowego samochodu - lakierem matowym. Za tę dodatkową usługę, zapłacimy w zależności od wielkości samochodu i marki, w granicach od 2600 do 29.000 PLN. Poniesienie takiego kosztu spowoduje, że nasz samochód będzie przykuwał wzrok nie blaskiem, a niespotykaną strukturą. Matowa powłoka nadaje bowiem karoserii, wyjątkowego charakteru. A wszystko to związane jest ze światłem - kolor danej powierzchni odbieramy właśnie w tym kolorze, ponieważ z całego spektrum kolorystycznego światła, odbijane są właśnie te cząsteczki, które odpowiadają kolorowi tej powierzchni. Intensywność odbicia światła zależy od gładkości powierzchni.  Jeśli na danej powierzchni będziemy mieć do czynienia z tzw. mikrocząsteczkami (powierzchnia będzie lekko chropowata) wówczas spora część światła zostanie rozproszona i tylko niewielka jej część zostanie odbita. I to właśnie w takim przypadku mówimy o powierzchni matowej.

                     Matowe (bez połysku) lakiery istnieją już od bardzo wielu lat. Pojawiły się w latach 40-tych ubiegłego wieku kiedy narodził się "hot rodding". Hot rodding to jedna z najbardziej ekstremalnych i widowiskowych odmian tuningu, która już w latach 30-tych ubiegłego wieku zwiększała poziom adrenaliny u miłośników ostrej jazdy. Wszystko zaczęło się na terenie południowej Kalifornii, kiedy na ulicach Stanów Zjednoczonych królowały jeszcze Fordy – modele T oraz A – które poddane zręcznym i wykonanym we własnym zakresie modyfikacjom okazywały się świetnym sposobem na walkę z nudą. Z biegiem lat popularność hot rodów rosła proporcjonalnie do ilości starzejących się samochodów, które były dość łatwo dostępne za niewielkie pieniądze. Przyczynili się do tego także żołnierze powracający z frontów II wojny światowej, którzy w czasie odbytej służby często jako mechanicy zdobywali doświadczenie niezbędne przy tego typu hobby.

hot rod 1Podstawową przeróbką wykonywaną w samochodach typu hot rod,  było przede wszystkim obniżenie masy poprzez usunięcie zbędnych elementów nadwozia. Pozbywano się masek, zderzaków oraz błotników, odsłaniając tym samym tuningowane silniki zapewniające lepsze osiągi. Dzisiaj klasyczny hot rod ma obniżony (lub całkowicie usunięty) dach, a rama, na której zbudowano nadwozie, jest specjalnie przerobiona, tak by auto niemal szorowało podwoziem o nawierzchnię. Pod maską (ewentualnie tym, co z niej zostało) królują wszelkiej maści silniki V8, a błyszczący lakier ozdobiony jest płomieniami. Na przestrzeni lat narodziło się jednak wiele odmian tej formy tuningu. Jedną z najpopularniejszych jest stylizowanie aut na tzw. rat rody (rat z ang. szczur), czyli tak, by sprawiały one wrażenie kompletnej ruiny. Mimo to nie rezygnuje się przy tym ze skomplikowanych modyfikacji ramy, nadwozia oraz montażu kilkusetkonnych, 7-litrowych jednostek V8 Hemi.250px Fiat Topolino hotrod front

Hot rody i rat rody, były jednymi z pierwszych, w których stosowano matowy wygląd. W celu stworzenia matowego lakieru używano farby do gruntowania lub w niektórych przypadkach lakieru bez połysku. W wielu przypadkach pasjonaci nie mogli sobie pozwolić na tradycyjny lakier, dlatego matowy wygląd był idealnym rozwiązaniem. W innych przypadkach, był to sprzeciw wobec drogich robionych na zamówienie aut. 

                      Matowe lakiery tak naprawdę nie różnią się dużo od lakierów akrylowych i metalizowanych. Posiadają zazwyczaj cztery warstwy, których łączna grubość waha się w przedziale od 80 do 120 mikronów.

Na surową karoserię w pierwszej kolejności nakłada się specjalny wypełniacz i podkład, których głównym zadaniem jest perfekcyjne wygładzenie powierzchni. Materiały te posiadają właściwości antykorozyjne i doskonale przygotowują powierzchnię pod bazowy lakier. Baza stanowi zawsze o kolorze auta. Na bazowy matowy lakier nakłada się dodatkowy bezbarwny lakier (klar), który jest mieszanką klaru ze specjalną pastą matującą. To właśnie w paście znajdują się specjalne minerały matujące (krzemionki, woski).  Im większy udział pasty matującej, tym bardziej matowy będzie lakier. Po aplikacji na powierzchnię lakieru zawierającego takie dodatki w trakcie suszenia cząstki środków matujących zostają równomiernie rozłożone i tworzy się warstwa z mikro chropowatą powierzchnią. Typowy rozmiar takich cząsteczek tworzących mikrostrukturę to 4-10 mikronów.

                     Oprócz klasycznych lakierów matowych, do dyspozycji pasjonatów matowych karoserii są również  matowe folie ( są dużo tańsze niż lakierowanie, a gdy kolor się znudzi, można bezinwazyjnie zdjąć folię) oraz lakiery strukturalne.

W 2015 roku Peugeot 208 stał się pierwszym pojazdem skierowanym do masowego odbiorcy, którego nabywcy mogli się zdecydować na innowacyjne - zarezerwowane do tej pory dla samochodów budowanych ręcznie - lakiery strukturalne. Wyglądają jak lakiery matowe, ale z technicznego punktu widzenia jest to prawdziwe osiągnięcie, chronione międzynarodowym patentem. Ich wprowadzenie do produkcji przemysłowej wymagało specjalnych prac rozwojowych trwających blisko 4 lata. Spodnie powłoki (zabezpieczenie antykorozyjne, lakier bazowy i kolor bazowy) są takie same jak w klasycznym lakierze metalicznym. Innowacja tkwi w składzie i sposobie nakładania wierzchniej warstwy lakieru bezbarwnego - tzw. klaru. Lakiery te zawierają składniki strukturalne oraz drobne cząstki krzemionki i mikrokulki poliamidu. Cząstki krzemu zatopione w żywicy zapewniają matowe wykończenie i ziarnistą fakturę oraz wytrzymałość, podczas gdy mikrokulki poliamidu nadają powłoce lakieru charakterystyczną strukturę. Początkowo klienci decydujący się na odświeżonego 208 mieli do wyboru dwa odcienie: Ice Grey i Ice Silver. Ich matowe, aksamitne wykończenie podkreśla każde z załamań karoserii. Nowe lakiery silnie reagują na zmiany oświetlenia - gra światłocieni przyciąga wzrok w odróżnieniu od zwykłych matowych lakierów, które spłaszczają bryły i sprawiają, że linia nadwozia staje się mniej wyraźna. Warto też dodać, ze nowe lakiery są bardziej wytrzymałe i łatwiejsze w utrzymaniu, niż klasyczne matowe lakiery. Są również bardzo odporne na drobne zarysowania i dobrze znoszą częste mycie pod ciśnieniem lub w myjni mechanicznej. chrom mat czerwony

Bez względu na rodzaje matowego lakieru, pielęgnowanie ich jest bardzo podobne, jednakże inne od pielęgnowania tradycyjnego błyszczącego lakieru.

I tak, zdecydowanie zabronione jest korzystanie z myjni automatycznych. Stosowane tam szczotki mają negatywny wpływ szczególnie na  matowe lakiery, gdyż z nich praktycznie nie można  usunąć oksydacji, rys, kolistych zarysowań, wżerów po kwaśnym deszczu oraz innych niedoskonałości powierzchni, tak jak można to robić w przypadku tradycyjnych błyszczących karoserii.  Jeśli użyjemy pasty polerskiej, środka do usuwania kolistych zarysowań czy wosku zawierających jakikolwiek środek czyszczący, zaczniemy zmieniać wygląd matowego lakieru auta. Zacznie on wyglądać na nierówny i poplamiony, a w niektórych miejscach może się nabłyszczyć. Dlatego też w odróżnieniu od tradycyjnych lakierów, nie można po podróży pojechać prosto na myjnię w której używa się środków nabłyszczających. Nie oznacza to jednak, że możemy zbyt długo zwlekać z usunięciem owadów, smoły czy innych tego typu zabrudzeń z karoserii. Ze względu na delikatność lakieru powinniśmy usunąć je jak naszybciej z nadwozia, używając specjalnych rękawic, ścierek, ręczników oraz środków dedykowanych do lakierów matowych. Najpierw trzeba umyć poszczególne elementy, a następnie dobrze wszystko spłukać. Na koniec należy osuszyć auto lekko wilgotnym ręcznikiem z mikrofibry. Trzeba pamiętać, by nie wykonywać ruchów okrężnych ani silnie trzeć czyszczonej powierzchni. Najlepiej ruchem posuwistozwrotnym delikatnie pocierać przy wykorzystaniu zwilżonej mikrofibry.  Ścieranie agresywne tylko nabłyszczy lakier. Po usunięciu zabrudzeń należy przemyć powierzchnię substancją przeznaczoną do konserwacji matowego lakieru.

                       Do mycia auta z matową karoserią, można użyć również myjki wysokiego ciśnienia, ale z ograniczonym do 172 barów ciśnieniem.  Strumień wody z dyszy musi być rotacyjny, a odległość od czyszczonej powierzchni nie mniejsza niż 25-30cm.  Należy pamiętać również, aby nie korzystać z trybu mycia nieznanym lub niesprawdzonym środkiem. Dobrze jest też myć takie auto w zacienionym miejscu, a przed rozpoczęciem mycia odpowiednio auto schłodzić (jeżeli stało na słońcu).  

 Matowy lakier można również zabezpieczyć woskiem lub powłoką ceramiczną, ale dedykowanymi do lakierów matowych.6ebc36d0 fe82 11e1 93f9 e4d7067c43ec 800x532

 

                       Lakiery matowe wyglądają zjawiskowo, w specyficzny sposób rozpraszają światło, wygładzają kształty karoserii, są miłe w dotyku i mimo, iż jeszcze rzadko są spotykane w naszym kraju i wymagają nieco więcej czynności pielęgnacyjnych, mają wiele walorów, a przede wszystkim ten, że wyróżniają się z tłumu. :-)

 

 

 

Motoclean

MotoClean to auto detailing jakiego nie znałeś. Kompleksowo i starannie zadbamy o Twój samochód. Poprawimy stan wizualny pojazdu oraz zabezpieczymy jego poszczególne elementy przed skutkami codziennej eksploatacji. Zastosujemy specjalistyczne kosmetyki i urządzenia.

Powrót na górę